Η καντάτα 'Uns ist ein kind geboren' παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2010 από την Νέα Χορωδία ( με την σύμπραξη της Συμφωνικής του Δήμου Καλαμαριάς, την σοπράνο Νάντια Φιόρου και τον μπάσο Γρηγόρη Πυριαλάκο στην ετήσια - αφιερωμένη στη "Διεθνή Αμνηστία" - εκδήλωση "Χριστουγεννιάτικη Νύχτα". Περιλαμβάνει οκτώ μέρη [ένα ορχηστρικό, τρία χορωδιακά, τρεις άριες και ένα αφηγηματικό μέρος - ρετσιτατίβο]. Αποδίδεται στον Johann Sebastian Bach (1685-1750) και καταλογογραφείται ως έργο του (BWV 142), αν και πολλοί μουσικολόγοι εντοπίζουν σ’ αυτήν στοιχεία συνθετικά που δεν συναντώνται στο συνολικό έργο του Bach. (Πολλοί την αποδίδουν στον Johann Kunau, προκάτοχο του Bach στη θέση του αρχιμουσικού της Εκκλησίας του Αγίου Θωμά στη Λειψία - Thomaskirche).

Η καντάτα ως είδος καλλιεργήθηκε ιδιαίτερα στην περίοδο της μπαρόκ μουσικής [17ος και 18ος αι.] για τις λειτουργικές ανάγκες της Λουθηρανικής Εκκλησίας. Είναι μια μορφή που διαφοροποιείται δύσκολα από το ορατόριο, με κριτήριο συνήθως την πιο μικρή της έκταση σε σχέση με αυτό. Βασίζoνται και τα δύο είδη στην ανθρώπινη φωνή [>cantare], δηλαδή στον λόγο [>oratio] όπως μαρτυρεί και το όνομά τους. Η καντάτα περιλαμβάνει μέρη αφηγηματικά, λυρικά και χορωδιακά, με την συνοδεία ορχήστρας. Η διαφοροποίηση της από τα προγενέστερα μαδριγάλια ήταν ακριβώς η χρήση της ορχήστρας, σε μια εποχή [αρχές 17ου αι.] που οι τεχνολογικές εξελίξεις διευκόλυναν πλέον την κατασκευή των μουσικών οργάνων. Ο ίδιος ο Bach συνέθεσε περισσότερες από 200 καντάτες (οι περισσότερες απ’ αυτές εκκλησιαστικές, και κάποιες κοσμικές, για επετειακές ανάγκες της αριστοκρατίας της εποχής – αν και το ύφος των μεν από τις δε δεν διαφοροποιείται αισθητά). Στο βίντεο που ακολουθεί, ακούστε το καταληκτικό χορωδιακό της σονάτας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

άξιον εστί : ανάλυση/ερμηνεία - μια απόπειρα να κατανοήσουμε αυτό που ακούμε και αυτό που τραγουδούμε

ΜΙΚΡΑ ΛΕΞΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΩΝ

"ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟΝ ΡΟΜΠΕΡΤ ΟΠΕΝΧΑΪΜΕΡ"